Javno pismo Sindikata voznikov avtobusov Slovenije ob začetku novega šolskega leta

V Sindikatu voznikov avtobusov Slovenije ob začetku novega šolskega leta opozarjamo, da se na slovenske ceste vrača več kot 190 tisoč osnovnošolcev, med njimi skoraj 20 tisoč prvošolcev, ter 88 tisoč dijakov, katerim se v oktobru pridruži še več kot 80 tisoč študentov, in da vsak dan več deset tisoč otrok in mladih svojo varnost zaupa avtobusnim voznikom in voznicam. V Sloveniji ima veljavno vozniško dovoljenje kategorije D več kot 13 tisoč oseb, a jih le dobrih 3 tisoč dejansko opravlja delo voznika avtobusa, kar pomeni, da bi se mnogi lahko vrnili k temu poklicu, če bi bili pogoji dela in plačila za opravljeno delo dostojni. Poklic voznika avtobusa ne more biti vsak, saj zahteva izjemno odgovornost in zanesljivost, a so ga delodajalci v zadnjih letih na račun lastnega pohlepa in ob podpori države, ki se prepogosto postavlja na stran kapitala in ne delavcev, izjemno razvrednotili. Namesto da bi bil voznik avtobusa izključno osredotočen na varno in udobno vožnjo, je postal »multipraktik«, ki poleg vožnje opravlja še delo sprevodnika, čistilca in varnostnika, pogosto za osnovno plačo, ki je daleč od zahtevnosti poklica in odgovornosti, ki jo nosi. V Sindikatu voznikov avtobusov Slovenije opozarjamo, da varnost voznikov in s tem tudi potnikov ni vedno na prvem mestu, saj delodajalci, ki so odgovorni za tehnično brezhibnost vozil, varčujejo pri njihovem vzdrževanju. Urniki voznikov so nepredvidljivi in pogosto znani le dan ali dva vnaprej, kar onemogoča zasebno življenje, počitek in ustrezno psihofizično pripravljenost, kar povečuje tveganje za napake in s tem ogroža varnost ne samo potnikov, ampak tudi ostalih udeležencev v cestnem prometu. Delodajalci se vse pogosteje namesto k ureditvi nastalih razmer  raje zatekajo k uvozu tuje delovne sile, ki ne pozna jezika in svojih pravic, kar lahko vodi v socialni damping, zniževanje standardov dela, oteževanje sindikalnega boja in razbijanje enotnosti med vozniki. V Sindikatu voznikov avtobusov Slovenije zahtevamo, da država ne ostaja pasivna, temveč zagotovi ustrezne pogoje in učinkovit nadzor nad izvajanjem zakonodaje ter s sistemskimi ukrepi ne le prepreči, ampak tudi zaustavi nadaljnje razvrednotenje tega poklica. Delodajalci morajo prenehati varčevati na račun varnosti in zdravja, zagotoviti redno in kakovostno vzdrževanje voznega parka, pravočasno obveščati o urniku, prosti čas, dostojne plače ter spoštovanje poklica voznika avtobusa. Poleg tega v Sindikatu voznikov avtobusov Slovenije zahtevamo tudi dolgoročne sistemske rešitve, ki bodo ta plemenit poklic naredile bolj mamljiv za vse, ki ga želijo opravljati, tako med mladimi, ki prvič vstopajo na trg dela, kot med tistimi, ki bi se želeli k njemu vrniti.

Zaključek

V Sindikatu voznikov avtobusov Slovenije poudarjamo, da je javni cestni potniški promet gospodarska javna služba, ki mora služiti javnemu interesu, ne zgolj dobičku posameznih podjetij. Javnost pozivamo, naj zahteva varen, dostopen in zanesljiv javni prevoz za vse potnike. Otroci so naša prihodnost in njihova pot v šolo mora biti varna, vozniki pa potrebujejo pogoje, da jih vsak dan varno pripeljejo na cilj in to z dostojnim plačilom, tehnično brezhibnimi avtobusi, pravico do odklopa in poklicem, ki bo znova spoštovan. Vsak dan vozniki avtobusov skrbijo, da naši otroci, družine in prijatelji varno pridejo na cilj. Zdaj je čas, da tudi mi poskrbimo za njih. Tudi oni imajo pravico do dostojne osnovne plače, varnega in zdravega delovnega okolja in delavnika, ki omogoča kvalitetno družinsko življenje. Če bomo nemudoma aktivno pristopili k reševanju nastalih težav voznega osebja prav vsi deležniki v javnem cestnem potniškem prometu (država, delodajalci, vozniki in potniki) bomo lahko ohranili javni promet, ki povezuje ljudi in skupnosti, če pa se bo nadaljevala pot, ki koristi kapitalu pa bomo izgubili nekaj, česar ne bomo mogli več nadomestiti.

Koper, 1. september 2025

Dušan Vidovič  l. r.

predsednik